لزوم برنامه ریزی برای کاهش واردات مواد اولیه و افزودنیهای صنایع غذایی

تاریخ انتشار:
۱۳۹۸/۰۷/۲۲

سرپرست معاونت امور صنایع از آمادگی وزارت صمت برای همکاری در جهت تدوین برنامه کاهش واردات مواد افزودنی و اولیه صنایع غذایی با همکاری تشکل های تخصصی خبر داد و تصریح کرد: تشکل واردکنندگان مواد اولیه صنایع غذایی با همکاری واحدهای صنعتی باید به سمت برنامه ریزی برای داخلی سازی تولید مواد اولیه و انتقال دانش فنی به کشور حرکت کنند.

 

به گزارش روابط عمومی خانه صمت استان کرمان، صادقی نیارکی در نشست مشترک با انجمن واردکنندگان مواد اولیه صنایع غذایی با تاکید بر این نکته که واردات صرف؛ به هیچ عنوان منطقی نیست، رویکرد اصلی وزارت صمت را مدیریت واردات اعلام‌ کرد و گفت: با توجه به نوسانات ارزی و محدودیت‌های بین المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه رو شده و این محدودیت ها فیلتری برای صیانت از تولید ملی است.

سرپرست معاونت امور صنایع با اشاره به اینکه شرایط کنونی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی فراهم آورده است، افزود: سیاست های دولت بر حمایت از توسعه عمق ساخت داخل و صیانت صنعت ملی متمرکز شده است و با توجه به واردات حدود 700 میلیون دلاری مواد اولیه و افزودنی صنایع غذایی به کشور ، ضروری است که استراتژی منسجمی برای کاهش ارزبری در این بخش پیش بینی شود .

سرپرست معاونت امور صنایع با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش در صنایع غذایی تصریح کرد: شرکت های وارد کننده صنایع غذایی باید با محوریت تشکل تخصصی ، برنامه زمانبندی مشخصی برای داخلی سازی مواد اولیه وکاهش ارزبری تدوین نمایند . تا در کنار کاهش واردات دانش فنی و تکنولوژی نیز وارد کشور شده و شرکای خارجی نیز ملزم به حضور در بازار داخلی ایران شوند.

گفتنی است در این نشست که با حضور نمایندگانی از انجمن واردکنندگان صنایع غذایی برگزار شد، به موضوعاتی نظیر مشکلات صنعتگران با سیستم بانکی، ضرورت تسریع در واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان بازار داخلی و… پرداخته شد.