معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد:

تاریخ انتشار:
۱۴۰۰/۰۳/۲۵

ایجاد شهرک صنعتی ۵ هزار هکتاری و گازرسانی به ۱۷ شهرک صنعتی استان کرمان/ ارائه مشوق به سرمایه گذاران نیروگاه برق مقیاس کوچک و انرژی خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ۷ شهرک و ناحیه صنعتی جنوب و مرکز استان کرمان بازدید کرد

به گزارش شاتا به نقل از ساازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در بازدید علی رسولیان از شهرک‌ها و نواحی صنعتی قلعه ‌گنج، منوجان، رودبار، عنبران، جیرفت، شماره 2 کرمان و خضراء که در حاشیه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کرمان انجام شد، مشکلات زیرساختی این مناطق بررسی و برای تأمین و ارتقاء امکانات زیربنایی آن‌ها تصمیمات لازم اتخاذ شد.

وی در جریان این بازدیدها از ایجاد شهرک صنعتی ۵ هزار هکتاری و گازرسانی به ۱۷ شهرک صنعتی استان کرمان خبر داد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: شهرک‌ها و نواحی صنعتی مورد بازدید در این سفر از آب و برق و گاز و تلفن برخوردارند، اما با توجه به این‌که گاز به منطقه جنوب کرمان دیرتر آمده است، 3 شهرک گاز نداشتند. از این رو توافق کردیم که ظرف مدت سه ماه آینده با هماهنگی شرکت گاز استان، به این مناطق گازرسانی انجام شود.

رسولیان با اشاره به استقرار حدود ۴۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی جنوب استان کرمان افزود: در مجموع در کل استان (نه فقط جنوب کرمان) ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی بدون گاز داریم که امید است با همکاری شرکت گاز استان تا پایان سال جاری شبکه گازرسانی آن‌ها کامل شود.

وی به حمایت‌های دولت از ایجاد و توسعه کارگاه‌های تولیدی در کشور نیز اشاره و اضافه کرد:‌ در راستای حمایت از کارگاه‌های کوچک تولیدی، مشوق‌های ویژه‌ای در پرداخت اقساط تسهیلات برای شهرستان‌های محروم منطقه درنظر خواهیم گرفت، و این‌ها علاوه بر 50 درصد تخفیف مناطق محروم و 30 درصد حق بهره‌ برداری برای واحدهایی است که بتوانند زودتر از موعد مقرر طرح خود را به بهره ‌برداری برسانند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان این‌که بیش از ۱۰۰ کارگاه کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان کرمان با مشارکت بخش خصوصی ساخته خواهد شد، از موافقت سازمان متبوع خود برای سرمایه‌ گذاری در ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید خبر داد و بیان کرد: آمادگی کردیم که یک شهرک صنعتی حداقل ۵ هزار هکتاری را در استان کرمان ایجاد کنیم، به شرط این‌که استان زمین و آب یا پساب مورد نیاز آن را برای ما تأمین کند.

رسولیان به مشکل برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: برای این‌که بتوانیم مشکل برق را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان حل کنیم، اعلام آمادگی کرده‌ایم به سرمایه گذارانی که نیروگاه برق مقیاس کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد می‌کنند، زمین رایگان اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی دیگری هم انجام داده‌ایم که از ۵ هزار هکتار سقف کارخانجاتی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد، برای ایجاد انرژی خورشیدی استفاده کنیم. همچنین دستورالعملی را به تصویب خواهیم رساند که در شهرک‌هایی که زمین اضافی داشته و از آن‌ها استفاده نشده است، اراضی مورد نیاز برای نصب پنل‌های انرژی خورشیدی اختصاص داده شود.