برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی ۳.۴ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار:
۱۴۰۰/۰۳/۲۴
تهران- ایرنا- رییس مرکز ساخت داخل ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال همچون سال گذشته برنامه داخلی‌سازی سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری به‌منظور جایگزینی کالاهای ساخت داخل با کالاهای وارداتی در دستور کار است. «محمدمهدی هادوی» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر […]

تهران- ایرنا- رییس مرکز ساخت داخل ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال همچون سال گذشته برنامه داخلی‌سازی سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری به‌منظور جایگزینی کالاهای ساخت داخل با کالاهای وارداتی در دستور کار است.

«محمدمهدی هادوی» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر است در مدت سه سال (سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰) در مجموع ۱۰ میلیارد دلار توسعه داخلی‌سازی و جایگزینی کالاهای ساخت داخل با کالاهای وارداتی انجام شود.

وی بیان‌داشت: برای تحقق این مهم، برنامه‌ها به تفکیک استان‌های مختلف کشور مشخص و ابلاغ شد.

هادوی یادآور شد: پارسال نیز سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تعهد در این زمینه و داخلی‌سازی کالاها و تجهیزات در استان‌های مختلف ایجاد شد، اما استان‌ها عملکردی درخشان داشتند و رقمی بیش از این مقدار را محقق کردند.

وی اظهار داشت: از ابتدای اجرای این برنامه از سال ۹۸ تاکنون ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار داخلی‌سازی محقق شده است و با برنامه در نظر گرفته شده برای امسال، به نظر می‌رسد به تحقق برنامه ۱۰ میلیارد دلاری اشاره شده نزدیک شویم.

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت در ادامه درباره برگزاری میزهای ساخت داخل نیز گفت: برگزاری این میزها با توجه به پاندمی کرونا به صورت حضوری انجام نشد، اما جلسات به‌هم رسانی افراد و شرکت‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ برای امسال گرچه به دلیل تداوم وضعیت کرونایی، پیش‌بینی برای برگزاری میزها انجام نشده، اما در قالب همان برنامه‌های استانی دنبال خواهد شد.

قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل

هادوی، همچنین به ظرفیت قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل و کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: این قانون از نیمه دوم سال ۹۸ ابلاغ شده و به این منظور هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه تا پایان پارسال مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در پی این بررسی‌ها، تا پایان سال گذشته پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از طرح‌ها و پروژه‌های یاد شده در راستای استفاده از توان ساخت داخل الزام شد.

این مقام مسوول وزارت صنعت ادامه‌داد: برای سایر مجوزهای باقی‌مانده که ورود قطعات، تجهیزات و کالاهای آنها به کشور بلامانع تشخیص داده شد نیز مقرر شد در کنار واردات، یک شرکت ایرانی مستقر شود تا موضوع رسوب فناوری به‌منظور توسعه داخلی‌سازی‌ در دستور کار قرار بگیرد.

وی بیان‌داشت: امروز این قانون و ظرفیت آن جایگاه خود را در بین دستگاه‌های مختلف پیدا کرده و هر کس که طرح یا پروژه‌ای در سطح ملی داشته باشد، باید ابتدا مصوبه هیات نظارت را در این زمینه اخذ کند.

هادوی افزود: تاکنون و در راستای قانون استفاده حداکثر از توان ساخت داخل، طرح‌ها و پروژه‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و نیروگاهی از این قانون استقبال کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، سال گذشته استان‌های تهران و اصفهان بیشترین عملکرد ارزی را در مقوله داخلی‌سازی داشتند، به‌طوری که تهران با داخلی‌سازی حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری، عملکردی درخشان در این زمینه ثبت کرد.

در مجموع به‌جز پنج استان، بقیه استان‌ها بیش از ۱۰۰ درصد در این زمینه توفیق یافتند.