وزیر صمت: تا ٤ سال دیگر صادرات لوازم خانگی ۲ برابر واردات می‌شود

تاریخ انتشار:
۱۴۰۰/۰۷/۱۷
وزیر صنعت،معدن و تجارت (صمت) گفت که صادرات لوازم خانگی باید در سال ۱۴۰۴ حداقل ۲ برابر واردات شود.

 

به گزارش خانه صمت کرمان به نقل از ایسنا، سید رضا فاطمی‌امین امروز در نشست هم‌اندیشی با تولیدکنندگان لوازم خانگی، اظهار کرد: اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت وظیفه دولت است. وزارت صمت اولویت‌هایی را تعیین می‌کند و انتظار داریم بنگاه‌های ذی نفع متناسب با این اولویت‌ها به ما برنامه دهند تا با یک برنامه تلفیقی در بخش کلان به اهداف برسیم. 

اما به گفته وی علی رغم رشد خوب تولید لوازم خانگی، نسبت واردات به صادرات قابل دفاع نیست. البته اسفناک نیست ولی باید تا سال آینده نسبت صادرات به واردات به ۵۰ درصد برسد و معادل ۵۰ درصد واردات قطعات، صادرات داشته باشیم‌. همچنین این نسبت باید در سال ۱۴۰۲ به یک تراز متعادل و در سال ۱۴۰۴ حداقل ۲ برابر شود.

سهم ۴۵ درصدی تلویزیون قاچاق در بازار 

در ادامه سید علیرضا موسوی مجد، رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران، وضع تولید را خوب توصیف کرد و گفت: درصنعت تلویزیون ۳.۵ میلیون ظرفیت نصب شده، اما امسال تولید حدود ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون خواهد بود. تولید باید به ظرفیت برسد تا امکان صادرات باشد. اما به دلیل اینکه قاچاق سهم ۴۵ درصد بازار را دارد، امکان رسیدن به ظرفیت نیست.
 
به گفته وی در مناطق مرزی شاهد هستیم ارز دولتی و سوخت خارج و در ازای آن تلویزیون وارد می‌شود. همچنین کالای قاچاق عوارض پرداخت نمی‌کند. باید قیمت تمام شده کاهش یابد. خارج از این محکوم به شکست خواهیم بود. 

رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با بیان اینکه تا زمانی که به لحاظ قیمت توان رقابت نداشته باشیم، امکان صادرات نیست، تاکید کرد که هزینه‌های سربار باید کاهش یابد.