تولید ۱۲.۹ میلیون تن فولاد خام در نیمه نخست امسال

تاریخ انتشار:
۱۴۰۰/۰۸/۰۴
شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور در نیمه نخست امسال ۱۲ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۲۰۰ تن فولاد خام تولید کردند.


به گزراش خانه صمت کرمان به نقل از ایرنا، واکاوی آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه بیش از ۱۲ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۶۰۰ تن محصولات فولادی تولید کردند.

با این حال، تولید فولاد خام و محصولات فولادی در هم‌سنجی با پارسال به ترتیب ۹.۵ درصد و ۳.۸ درصد کاهشی شد که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل آن قطعی‌های مقطعی برق کارخانجات فعال در این بخش باشد.

در بخش کاتد مس آمارها در مقایسه با پارسال افزایش نشان می‌دهد و کارخانجات موفق به تولید ۱۵۰ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول شدند که حاکی از رشد ۳.۷ درصدی است.

بیشترین میزان رشد تولید نیز در این مدت برای شمش آلومینیوم با ۲۷.۷ درصد رقم خورد و چهار شرکت بزرگ داخلی ۲۶۵ هزار و ۸۰۰ تن از این محصول تولید کردند.

سیمان دیگر محصول بخش معدن و صنایع معدنی است که متاثر از قطعی‌های برق نیمه نخست امسال را کاهشی پشت سر گذاشت. به‌طوری که کارخانجات سیمان توانستند ۳۲ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول تولید کرده و ۶ ماهه امسال را با افت ۹.۲ درصدی به پایان برسانند.

در تولید آلومینا و کنسانتره زغال‌سنگ نیز کاهش تولید را شاهد بودیم، چنان‌چه تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور با تولید ۱۱۶ هزار و ۱۰۰ تن محصول، افت ۴.۶ درصدی ثبت کرد.

همچنین در تولید کنسانتره زغال‌سنگ کاهش ۶ درصدی ثبت شد و شرکت‌ها ۷۲۴ هزار تن از این محصول تولید کردند.

برپایه این گزارش، کارخانجات داخلی تا پایان شهریورماه امسال ۲۲۱ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع کاشی و سرامیک (رشد ۵.۷ درصدی)، ۶۵۸ هزار و ۲۰۰ تن شیشه جام (رشد ۲۵.۴ درصدی) و ۲۹ هزار و ۹۰۰ تن ظروف چینی (رشد ۱۷.۲ درصدی) تولید کردند.

به گزارش ایرنا، ایران دارای ۸۱ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ‌آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر جهان) و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است.

کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.