تصاحب بازارهای جهانی با فرآوری میوه های خشک

تاریخ انتشار:
۱۴۰۱/۰۳/۳۱
شرکت صنایع غذایی و بازرگانی فریمان استان کرمان با شیوه ای نوین موفق به فرآوری میوه های خشک و فروش کامل محصولات به اقصی نقاط دنیا شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صمت استان کرمان به نقل از رصد بورس، محمد جواد نخعی، مدیر عامل شرکت صنایع غذایی و بازرگانی فریمان استان کرمان دستاوردها عملکرد و تولیدات این شرکت گفت: اولین شرکت ایرانی که توانست میوه  خشک را با دستگاه تمام اتوماتیک  بسته بندی کند شرکت  صنایع غذایی و بازرگانی فریمان است که دریافت 5 ایزو و ایزو کربن فری از دیگر افتخارات آن محسوب می شود مجوز کربن فیری بدین معناست که شرکت به هر میزان تولید کربن دی اکسید  در پکینگ باید درخت کاری کند که این مهم تاکنون انجام و درخت های کاشته شده با میزان آبیاری و میزان رشد شان مشخص هستند.

 وی افزود:  محصولات شرکت کاملاً صادراتی است و در چندین سال متوالی به عنوان شرکت واحد نمونه کشوری و استان کرمان معرفی شد. این محصولات بدون قند، مواد افزودنی، پوست  به کشورهای مانند ژاپن، دبی، اسپانیا، فرانسه، قطر،  کویت، عمان، بحرین و کشور های سطح پایین تر مانند عراق، سلیمانیه، هند، پاکستان، افغانستان، صادرمی شود که 100 درصد تولیدات این شرکت به خارج از کشور ارسال و تنها در سال 96 فروش داخلی انجام گرفت.

نخعی با اشاره به مهمترین دلیل عدم حضور محصولات میوه خشک در بازار داخلی و صادرات صد درصد آن به بازارهای بین المللی عنوان کرد: به دلیل آنکه در داخل کشور در تولید میوه های خشک برخی از کارگاه های زیرزمینی فعال هستند و آنالیز قیمت را متلاطم می‌کنند بیشتر تمرکز ما در بازارهای بین المللی است  با این حال برخی از محصولات مکمل مانند سبزیجات، شوید خشک، گشنیز، سبزی آش و سوپ سیفی جات مانند قارچ خشک و پیاز خشک تولید و در اختیار خانوارهای ایرانی قرار می گیرد.

  وی با اشاره به درصد و میزان فروش محصولات این شرکت تاکید کرد: بستگی به فصول میوه و درخواست مشتری دارد اما در دو سال کرونا میزان فروش و درخواست نسبت به سالهای قبل کمتر شد و در سال حدود یک میلیون بسته از محصولات به اقصی نقاط  دنیا صادر شد.این در حالی است که به ازای هر 12 کیلویی تا 9 کیلو میوه حدود یک کیلو محصول خشک شده به دست می آید.این محصولات شامل خرمالو از الموت قزوین، سیب از مرند تبریز، کیوی از تالش  و سایر نقاط کشور است.

 نخی با اشاره به میزان اشتغال‌زایی و حضور نیروی کار برای تولید بسته های میوه خشک  تاکید کرد: با توجه به تولیدات فصلی محصولات میزان نیروی انسانی و کارگر متفاوت است اما حدوداً نزدیک به 50 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

وی افزود: میوه ها و محصولات خریداری شده برای فناوری و خشک شدن از نقاط مختلف کشور خریداری و در صورت سرمازدگی و آفت سعی می شود که کیفیت میوه ها تفاوتی نکند.حتی اگر محصولی میوه ای تولید نشود در صورت پایین بودن کیفیت سعی می‌کنیم که پک آماده شده چند میوه تولید نشود.

نخی با اشاره به تنوع محصولات و میوه های خشک شده  تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید در بسته بندی ها و پک های تهیه شده چند میوه ثابت در نظر گرفته می شود که دارای 8  طعم آلو، خرمالو،  سیب، کیوی، انبه، آناناس، نارگیل و مخلوط میوه ها است؛ براین اساس پرتقال در صورت خشک شدن، تمام ویتامین های خود را از دست می دهد لذا به نفع مصرف کننده و مشتری نیست که از  خشک شده این میوه استفاده کند.

 وی با اشاره به ماندگاری محصولات به مدت یکسال عنوان کرد: به دلیل نوع، سیر فراوری و همچنین استفاده از بسته بندی های مرغوب بدون مواد افزودنی اکثر محصولات تا یک سال در صورت عدم تابش مستقیم نور خورشید و در دمای 25 تا 30 درجه سانتی گراد قابل استفاده هستند .

 نخعی  با اشاره به بی‌تأثیر بودن تحریم های اقتصادی در تولیدات محصولات خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه اغلب تجهیزات و دستگاه ها ایرانی هستند و بر اساس نوع و ساختار تولید شرکت طراحی شده اند در تامین قطعات آنها به دلیل تغییر های اقتصادی با مشکل جدی مواجه نشدیم اما در فناوری خشک کردن میوه ها مهم ترین آیتم میزان رطوبت باقی مانده، کیفیت میوه و نگهداری آنها در سردخانه ها است.