در بزرگداشت روز صنعت و معدن و هفته صنایع کوچک مطرح شد؛ مشکل ما در دنیا فروش محصولات است/ راهبرد بلندمدت برای نوشتن برنامه پنج ساله نداریم

تاریخ انتشار:
۱۴۰۲/۰۷/۰۸
بابک اسماعیلی رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمان؛ با اذعان به خوب نبودن اوضاع اقتصادی در کف جامعه گفت: در صادرات دچار مشکل فروش هستیم و فقط می‌توانیم کالاهای فاقد ارزش افزوده را بفروشیم.

 

به گزارش پایگاه خبری گلدشت کرمان، تالار فرهنگ و هنر کرمان امروز قریب به ۵ ساعت میزبان برگزاری بزرگداشت صنعت، معدن و هفته صنایع کوچک بود.

 

این مراسم با حضور آرمان خالقی قائم مقام خانه صمت ایران، طهماسبی رییس فراکسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی از مسولین استان؛ همچنین صنعتگران و فعالان اقتصادی برگزار شد.

بابک اسماعیلی رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمان؛ در این مراسم با اذعان به خوب نبودن اوضاع اقتصادی در کف جامعه و تاکید بر اینکه با توجه به امکانات زیادی که در کشور داریم می‌توانیم از این وضعیت بیرون آییم؛ گفت: در صادرات دچار مشکل فروش هستیم و فقط می‌توانیم کالاهای فاقد ارزش افزوده را بفروشیم.

وی با بیان اینکه فروش مهمترین عامل موفقیت در کسب و کار است افزود: باید به سمت تولید ارزش افزوده دار حرکت کنیم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی باید به دنیا وصل شویم و اجازه ورود ماشین‌های مستعمل و تکنولوژی مستعمل داده شود بیان داشت: اینکه چندین سال با هر قیمتی و کیفیتی یک نوع محصول تولید شود؛ سیاستی نیست که به نفع تولید باشد.

آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز گفت: با اشاره به کارهای سختی که بخش خصوصی انجام می دهد؛ گفت: ضمن اینکه نبایستی ناامید شویم نباید هم به بخش خصوصی فشار وارد کنیم.

 

 

آرمان خالقی بر لزوم تشخیص منافع ملی و رفتن به دنبال آن، همچنین به موقع عمل کردن در حوزه منافع ملی بدلیل اهمیتی که دارد تاکید کرد و افزود: متاسفانه برنامه هفتم توسعه که توسط دولت تهیه شده بود در حد یک برنامه پنج ساله نبود و مجلس تلاش کرد تا این برنامه بهبود یابد.

وی ضمن اذعان به کم شدن ظرفیت اقتصاد کشور به دلیل مشکلات و محدود شدن کشش آن؛ بر فراهم و باز شدن فضا برای ارتباط با دنیا و به تبع آن توسعه اقتصاد تاکید کرد.

خالقی با یاداوری این موضوع که نزدیک به پایان برنامه ۲۰ ساله و سند چشم‌انداز ۱۴۰۲ هستیم اما هنوز نتوانستیم به اهداف آن برسیم؛ گفت: نیاز است برنامه ۲۰ ساله دوم را بنویسیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه راهبرد بلندمدت برای نوشتن برنامه پنج ساله نداریم و علیرغم تاکید یک سال قبل مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی بر نوشتن برنامه راهبردی توسعه کشور؛ اما کسی پاسخگو نیست و چیزی بیرون نیامده است.

خالقی در بخش دیگری از صحبت های خود واردات ماشین آلات دست دوم و مواد بی کیفیت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: با این روش نمی توان به بهره برداری کیفی رسید و  باید به اقتصاد رقابتی فکر کنیم.