هفتمین نمایشگاه بین المللی آیفارم مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب با حضور کنسرسیوم انجمن پلیمر استان کرمان (معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در غرفه انجمن تخصصی صنایع همگن ‍پلیمر استان کرمان حضور یافت در تلاش برای توسعه صادرات خدمات فنی-مهندسی هستیم)

تاریخ انتشار:
۱۴۰۳/۰۷/۱۱

هفتمین نمایشگاه بین المللی آیفارم مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب با حضور کنسرسیوم انجمن پلیمر استان کرمان

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در غرفه انجمن تخصصی صنایع همگن ‍پلیمر استان کرمان حضور یافت
در تلاش برای توسعه صادرات خدمات فنی-مهندسی هستیم.

«صفدر نیازی»، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با حضور در هفتمین نمایشگاه آیفارم تهران که در شهر آفتاب برگزار شد، با حضور در غرفه انجمن تخصصی صنایع همگن ‍پلیمر استان کرمان، به مساله آب و هوشمندسازی طرح‌های مربوط به آبیاری پرداخت. به گفته او ایران کشوری خشک است و از هزاران سال قبل، مردم روش‌های متفاوتی را برای استفاده از آب در نظر می‌گرفتند. «زمانی قنات مورد استفاده بود و بعد از آن پمپ آمد و آب از بالا به پایین آورده شد. همزمان با رشد تولید، منابع آبی به شدت کاهش یافت. کشور برای آنکه مشکلی برای امنیت غذایی نداشته باشد، باید بهره‌وری‌اش را ارتقا دهد و در غیر این صورت امکان تامین غذا فراهم نیست. یکی از مواردی که می‌تواند این مشکل را حل کنند ارتقای بهره‌وری حوزه آب است که اصطلاحا به آن راندمان آب گفته می‌شود.»
او با اشاره به مجموعه اقداماتی که در نمایشگاه فعلی آیفارم در جریان است گفت «این نمایشگاه برای نشان دادن سیستم‌هایی است که به کشاورز کمک می‌کند تا آب را با بهره‌وری بیشتر به کشاورز برساند. کارهای خوبی در دهه‌های گذشته انجام گرفته. سه میلیون و صد هزار هکتار سامانه اجرایی شده که عدد قابل قبولی است اما تقریبا به همین میزان باید سیستم آبیاری کشور توسعه یابد. منابع زیادی هم لازم است. بخشی از آن توسط دولت تامین می‌شود و بودجه عمرانی کشور است. بخش دیگر هم کشاورز است و بعد از سال‌ها کار این سیستم کشاورز هم به اینجا رسیده که راهی جز هوشمندسازی آبیاری نداریم.»

نیازی با توجه به فعالیت انجمن‌هایی چون انجمن تخصصی صنایع پلیمر ایران، یکی از اهداف درشت و اصلی معاونت آب و خاک را توسعه صادرات خدمات فنی-مهندسی به خارج از کشور دانست: «سال گذشته به ۱۸ کشور لوله پلی‌اتیلن و سیستم آبیاری صادر کردیم و حدود صد میلیون دلار آورده داشت و در حال حاضر هم نشستی با هیات عراقی و سفری هم به کشور تاجیکستان داشتیم و در تلاش برای گسترش صادرات هستیم و تمرکز ما روی کشورهای منطقه است چرا که نقاط دورتر مانند ارو‍پا به این تجهیزات نیاز دارند و خودشان تولیدکنندگان خوبی دارند و در نتیجه در تلاشیم وضعیت صادرات را رونق ببخشیم و بحث مشکلات موجود در زمینه مراودات مالی را از طریق وزارت امور خارجه و بانک مرکزی تعاملات لازم را انجام دهیم.