۶۰ درصد صنایع کرمان؛«نیمه‌فعال» و «راکد» هستند

تاریخ انتشار:
۱۴۰۱/۰۶/۳۰

طبق اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، از ابتدای سال تاکنون میزان وصولی حقوق دولتی استان کرمان حدود ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و براساس واریزی باید حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به استان کرمان برگشت داده شده باشد.

مهدی حسینی‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه در شهرستان بردسیر گفت: در استان کرمان اتفاقات خوبی در حوزه صنعت و معدن مخصوصا فرآوری رخ داده است.
او با اشاره به ذخایر معدنی استان کرمان عنوان کرد: در استان کرمان در حال حاضر ۱۲۰ میلیون تن در سال استخراج مواد معدنی و رتبه اول کشور در این زمینه را داریم.
رئیس سازمان صمت استان کرمان به تبیین تکمیل زنجیره‌های ارزش پرداخت و اظهار کرد: رشد ۱۰ درصدی در حوزه صنعت و معدن را در برنامه ششم توسعه در بدترین شرایط کشور تجربه کردیم.
۳۰ درصد فعالیت‌های فولادی کشور در استان کرمان
طبق اعلام او، ۲۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش در استان اتفاق افتاده است و بیش از ۳۰ درصد فعالیت‌های فولادی کشور در استان کرمان است.
در افق ۱۴۰۴ مقرر شده که ۴۱ درصد کنسانتره کشور و ۳۲ میلیون تن گندله کشور در استان کرمان تولید شود.” این بخش دیگری از سخنان حسینی‌نژاد در این نشست بود.
وی در ادامه گریزی به رشد اقتصادی استان زد و عنوان کرد: ۴.۵ درصد رشد اقتصادی استان در حوزه بهره وری است که در برنامه هفتم توسعه روی این موضوع متمرکز شده‌ایم.
او از پیگیری‌های استان برای تخصیص حقوق دولتی از طریق شورای معادن سخن به میان آورد و در ادامه به کمک های شرکت های معدنی در تکمیل زیرساخت‌های استان اشاره کرد و افزود: تفویض اختیار بیشتر به استانداران به استان‌ها برای توسعه کمک زیادی می‌کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان قدمت تولید فولاد در کشور را ۵۰ ساله دانست و عنوان کرد: استان کرمان می‌توانست در این صنعت پیشگام باشد اما اصفهان پیشرو شد.
او از میزان مصرف آب در بخش های گوناگون و قیاس آن با آب مصرفی صنعت سخن به میان آورد و اظهار کرد: در استان کرمان حدود شش میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود و آب مصرفی در حوزه صنعت در مقیاس با ۶ میلیارد مترمکعب عدد بزرگی نیست.
رئیس سازمان صمت استان کرمان GDP کشور در حوزه معدن را ۱.۳ درصد اعلام کرد و افزود: برای توسعه پایدار باید سه رکن اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در نظر گرفته شود.
او، بیان می‌کند: در قانون بودجه امسال ۲ درصد از محل فروش معادن به راه‌ها اختصاص یافته است و یک درصد از محل فروش معادن برای آلایندگی و خساراتی که معادن به منابع طبیعی و … می‌زند، گذاشته شده است.
به گزارش ایسنا،حسینی نژاد اضافه کرد: سقف بودجه تخصیصی از محل حقوق ۱۵ درصد در بودجه امسال  ۸۱۰ میلیارد تومان و سقف بودجه یک درصد از محل فروش معادن حدود ۵۱۰ میلیارد تومان تعیین شده و به دنبال حل این مسئله در بودجه سال آینده هستیم. گفتنی است مابقی وصولی ها به عنوان بودجه عمومی اختصاص می یابد.
طبق اعلام رئیس سازمان صمت استان کرمان، از ابتدای سال تاکنون میزان وصولی حقوق دولتی استان کرمان حدود ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است و براساس واریزی باید حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به استان کرمان برگشت داده شده باشد.
 ۴ درصد واحدهای صنعتی استان کرمان عالی کار می‌کنند
او می‌افزاید: در استان کرمان ۱۸۷۸ واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری دارند که ۴ درصد آنها عالی کار می‌کنند(بیش از ۷۵ درصد ظرفیت آنها فعال است) و تقریبا ۳۶ درصد واحدهای استان فعال هستند یعنی بین ۵۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت آنها فعال است و حدود ۱۹ درصد واحدهای صنعتی استان تعطیل و راکد هستند و مابقی نیمه فعالند.
به گفته حسینی‌نژاد، از طریق شورای برنامه‌ریزی ۳۴۳ واحد راکد استان را رصد کردیم که ۹۰ واحد آن امکان برگشت به چرخه تولید دارند و هدف‌گذاری برای بازگشت آنها به چرخه تولید شده است.
حل شدن مشکل اشتغال با بهره‌برداری از پروژه فولادی گهرزمین
وفایی فرماندار شهرستان بردسیر نیز در این نشست گفت: شهرستان بردسیر دارای چهار بخش و یک شهرستان خاص به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی است.
او با اشاره به شغل کشاورزی و دامپروری مردم این شهرستان عنوان کرد: با همت و تلاش مسئولین امروز بردسیر یکی از شهرستان‌های صنعتی استان شده است.
فرماندار شهرستان بردسیر عنوان کرد: اگر پروژه عظیم فولادی گهر زمین در این شهرستان به بهره‌برداری برسد مشکل اشتغال این منطقه تا حدودی حل خواهد شد زیرا برای حدود ۱۸ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.
به گفته او، ذوب قدمت ۵۰۰۰ ساله در شهرستان بردسیر دارد و بقایای به جا مانده از گذشتگان در تل ابلیس گواه این موضوع است.
وفایی در ادامه سخنانش عنوان کرد: کارخانه قند بردسیر در دهه ۸۰ با بحران مواجه شد و با تعطیلی روبرو شد و علل آن در سیاست‌های قیمت شکر، عدم به‌روز رسانی سیستم‌های آن و عدم مدیریت میدانی می‌توان جست. اگر این کارخانه در بردسیر احیاء شود، نشاط اجتماعی را در این شهرستان شاهد خواهیم بود.