در دیدار روسای انجمن های صنایع همگن استان کرمان با رییس کل دادگستری استان مطرح گردید:

تاریخ انتشار:
۱۴۰۱/۰۶/۱۵

ضربه عدم ثبات قوانین به صنعتگران/  مرکز داوری حوزه صنعت و معدن در استان کرمان ایجاد می شود

رییس کل دادگستری کرمان: ایجادمرکز داوری صنعت و معدن استان در دستور کار است

رییس خانه صمت کرمان: عدم ثبات قوانین و بخشنامه ها مهم ترین مشکل بخش صنعت و معدن است

 

به گزارش روابط عمومی خانه صمت کرمان؛ رییس خانه صمت استان کرمان در نشست رییس کل دادگستری با روسای انجمن‌های صنایع همگن خانه صمت استان گفت: هم اکنون عدم ثبات قوانین و بخشنامه ها یکی از مهم ترین مشکلات بخش صنعت و معدن است.

دکتر بابک اسماعیلی با بیان این مطلب که خانه صمت دارای یک سری اختیارات است افزود: کمیته کارشناسی تخصصی کارگروه رفع موانع تولید استان توسط خانه صمت برگزار و برخی از مجوزها نیز توسط این تشکل صادر می گردد و به این واسطه این تشکل شرایط ارتباط با واحدهای صنعتی و معدنی را دارد.

دکتر اسماعیلی اضافه کرد: با توجه به مشکلات حقوقی و قضایی که فعالان اقتصادی استان را دچار چالش بود جای خالی یک انجمن تخصصی حقوقی در خانه صمت احساس می شد و هم اکنون فضای خوبی در این راستا راه اندازی کرده و تمام توان خود را در جهت ایجاد تعامل سازنده و رفع مشکلات بخش تولید به کار گرفته ایم.

وی در ادامه خواستار حمایت رییس کل دادگستری استان از کمیته حقوقی و قضایی خانه صمت شد تا این کمیته را در راستای پیشبرد اهداف تعریف شده این تشکل همراهی نمایند.

رییس خانه صمت استان کرمان تصریح کرد: بهتر است پرونده فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان قبل از ورود به پروسه قضایی در شورای حل اختلاف یا هیات صلح و سازش مطرح گردد تا حتی الامکان پای تولیدکنندگان به محاکم قضایی باز نشود.

دکتر اسماعیلی ادامه داد: نگاه حاکمیت به جامعه تولیدکننده باید حمایتگرانه باشد و اگر تولیدکننده ای مرتکب به یک خطای سهوی شد نباید به دید متخلف به وی بنگریم.

 ایجادمرکز داوری حوزه صنعت و معدن در استان در دستور کار قوه قضاییه است

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی رییس دادگستری کرمان نیز در این نشست گفت: ایجادمرکز داوری حوزه صنعت و معدن در استان در دستور کار قوه قضاییه است.

وی تاکید داشت: تشکیل شورای حل اختلاف می تواند کمک بسیار بزرگی به صنعتگران باشد تا پای هر اختلافی به دادگاه باز نشود زیرا باید گره ها را با دست باز کرد.

حجت الاسلام حمیدی فلسفه ایجادخانه صمت را تشکیل نهادی امن برای تولیدکننده عنوان و تاکید داشت از ارتقاء هیأت صلح و سازش خانه صمت استان به شورا استقبال می کنم .

وی تصریح کرد: حمایت از اقتصاد و اشتغال بسیار مهم است و طبق تاکیدات مقام معظم رهبری حمایت از صنعتگران در اولویت دستگاه قضایی است و از فعالیت های قانومند صنعتگران حمایت می نماییم.

رییس کل دادگستری کرمان تاکید داشت: برخوردهای سخت افزاری نیز در جهت حمایت از تولید است زیرا هرگونه فساد می تواند پایه های تولید و اقتصاد را نابود کند.

فقط ده درصد مشکلات صنعتگران مربوط به تحریم است

جمشیدی جم رییس کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صمت استان نیز در این نشست عنوان کرد: فقط ده درصد از مشکلات صنعتگران مربوط به تحریم های خارجی است و اجرای ناصحیح قوانین و بخشنامه های داخلی بیشترین میزان مشکلات را برای این قشر ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: کمیسیون حقوقی قضایی خانه صمت دو هدف را به شکل جدی دنبال می نماید و بررسی مشکلات صنعتگران در اولویت آن قرار دارد وسعی کرده ایم تمامی تعارضات را در این راستا شناسایی نماییم.

وی اضافه کرد: متاسفانه اکثر صنعتگران با قوانین آشنا نیستند و بخشی از بدنه دولت نیز همکاری لازم را انجام نمی دهد و انتظار داریم معاونت اجتماعی دادگستری در جهت تفسیر آیین نامه ها و بخشنامه ها این کمیسیون را همراهی نماید.

قوانین دست و پاگیر گریبان صنعتگران را گرفته است

دکتر شجاعی رییس مرکز امورمشاوران و وکلای قوه قضاییه استان کرمان هم در این نشست تاکید داشت: فعالیت قوه قضاییه باید منجر به رفع موانع تولید و تسهیل امور گردد.

وی افزود: بخشنامه های متضاد باعث ایجاد مشکلات زیادی برای صنعتگران گردیده است.

وی همچنین خواستار حمایت رییس کل دادگستری استان از  کمیته حقوقی و قضایی خانه صنعت و معدن در جهت حمایت از حل و فصل مشکلات فعالین اقتصادی استان شد.