نیاز فوری معدنکاران به ماشین‌آلات معدنی

تاریخ انتشار:
۱۴۰۱/۰۵/۰۱

به گزارش روابط عمومی خانه صمت استان کرمان به نقل از دنیای اقتصاد؛ امروز با افزایش نرخ دلار و کاهش پول ملی، قیمت ماشین‌آلات معدنی چندین برابر و هزینه تعمیرات آن چندصد برابر شده است. این در حالی است که معدنکاران با هر قیمتی که باشد حاضرند ماشین‌آلات مورد نیاز خود را تهیه کنند اما موانعی جدی از سوی وزارت صمت وجود دارد. این سیاست باعث شده که با وجود گرانی‌ها و اظهار علاقه معدنکاران برای واردات اما فعالان معدن اجازه وارد کردن این دستگاه‌ها را نداشته باشند و در نتیجه با ماشین‌آلات سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ سر و کله بزنند.

گفته می‌شود برای رفع نیاز معدنکاران دست‌کم به واردات ۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی نیاز است که انتظار می‌رود هرچه زودتر اقدامات لازم برای تامین آن صورت گیرد. در این بین دیده می‌شود معدنکاران با ماشین‌آلاتی کار می‌کنند که عمرشان بیش از ۳۵ سال است در حالی که عمر متوسط ماشین‌آلات معدنی در دنیا ۲۷ سال بیشتر نیست!

فعالان معدنی ضمن اینکه انتظار آزاد‌سازی واردات ماشین‌آلات معدنی را دارند مطرح می‌کنند که برای حل این مشکل وزارتخانه باید کمی مدارا کرده و در ادامه اجازه دهند تا یک کنسرسیوم ویژه برای واردات تشکیل شود. اما برای این مهم به طور حتم نیاز است که زیرساخت‌های لازم برای واردات ماشین‌آلات آماده شود.

درخواست کمیسیون معدن برای آزادسازی واردات ماشین‌آلات

بر همین اساس تازه‌ترین نشست کمیسیون معادن اتاق ایران نیز به بررسی مشکل تامین ماشین‌آلات مورد نیاز معادن کشور اختصاص پیدا کرد. ابراهیم جمیلی رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با تاکید بر اینکه ما خواستار آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی هستیم، گفت: معتقدم بهتر است این اقدام به صورت گروهی و با تشکیل یک کنسرسیوم ویژه برای واردات این ماشین‌آلات انجام شود؛ چراکه در این صورت قیمت نهایی آنها حدود ۵۰ درصد ارزان‌تر تمام خواهد شد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه دست‌کم ۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی باید وارد شود تا مشکلات معدنکاران حل شود، ادامه داد: زیرساخت‌های لازم برای واردات این ماشین‌آلات نیز آماده است و مجلس و دولت باید همراهی کنند تا این مشکل هرچه زودتر حل شود. او به ضرورت تامین قطعات یدکی و مورد نیاز ماشین‌آلات معدنی هم اشاره‌ کرده و بیان کرد: در کنار واردات، باید تامین قطعات این ماشین‌آلات نیز مورد توجه قرار بگیرد تا قطعات اصلی و نه تقلبی به دست معدنکاران برسد.

جمیلی گفت: از معاون معدنی وزارت صنعت می‌خواهیم اجازه واردات این ماشین‌آلات صادر شده و به استان‌ها نیز اختیارات لازم داده شود تا راسا بتوانند برای واردات اقدام کنند.

لزوم اعطای اعتبار به واحدهای کوچک تولیدی

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران همچنین از ایمیدرو درخواست کرد تا با اعطای اعتبار لازم به واحدهای کوچک و صندوق بیمه، ضمن مهیا کردن شرایط واردات ماشین‌آلات معدنی، تولید ماشین‌آلات در داخل را فعال کند تا معدنکاران بتوانند از شرکت‌های توانمند داخلی، ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز خود را تا جای ممکن تامین کنند.

جمیلی همچنین گفت: موضوع تامین ماشین‌آلات معدنی از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز پیگیری خواهد شد.

همچنین محمدحسین حیدری رییس کمیسیون معادن اتاق اراک با تاکید بر اینکه باید برای برطرف شدن نیاز معادن به ماشین‌آلات معدنی فکر اساسی شود، گفت: بهتر است برای ورود ماشین‌آلات به صورت گروهی و با وساطت و ضمانت یک شرکت معدنی مثل هپکو اقدام شود؛ چراکه این اقدام کارشناسانه‌تر است و واردکنندگان می‌توانند مشخصات فنی ماشین‌آلات را استعلام کرده و ماشین‌آلات مستعمل یا نو کارشناسی شده را وارد بازار کنند.

با صندوق بیمه تفاهمنامه امضا شود

حسام‌الدین فرهادی مشاور کمیسیون معادن اتاق اصفهان نیز با اشاره به اینکه عمر متوسط ماشین‌آلات معدنی در ایران مطابق امار ایمیدرو ۲۷ سال بوده در حالی که در واقعیت بالای ۳۵ است، گفت: پیشنهاد می‌کنم با صندوق بیمه تفاهمنامه‌ای حاصل شود تا با افزایش بودجه صندوق بیمه توسط ایمیدرو مقدمات واردات منظم و به صرفه و همچنین بیمه ماشین‌آلات معدنی برای معادن کشور انجام پذیرد.در ادامه غلام نوتی‌زهی نایب‌رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران نیز با بیان اینکه در شرایط بحرانی فعلی نباید بر مولفه سال ساخت ماشین‌آلات نو و یا مستعمل تاکید کرد، ادامه داد: در استان سیستان‌وبلوچستان و از طریق بندر چابهار به راحتی می‌توان ماشین‌آلات معدنی را وارد کرد؛ چراکه شرایط ویژه‌ای در آنجا حاکم است.

سیدمهدی طبیب‌زاده رییس اتاق کرمان هم با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید راسا برای حل این مساله وارد میدان شود، گفت: بخش خصوصی می‌تواند با تشکیل هلدینگی از چند شرکت معدنی، ماشین‌آلات مورد نیاز را وارد کند.

همچنین فروغی از اعضای کمیسیون بیان کرد: تشکیل کنسرسیوم برای این منظور موجب تسهیل واردات خواهد شد. باید مسائل ورود ماشین‌آلات معدنی و به ویژه ماشین‌آلات کوچک‌مقیاس معدنی هرچه زودتر حل شود. ماشین‌آلات معدنی جزو اقلام لوکس محسوب نشده و معدنکاران برای تولید و فرآوری محصول خود نیاز جدی به آنها دارند.

تمام دولت‌ها نسبت به معدن بی‌توجه هستند

به تازگی رییس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در اظهارنظری از معدنکاران حمایت کرده است. عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره اهمیت بخش معدن و نقش دولت گفت: فرقی ندارد این دولت و آن دولت، تمام دولت‌ها نسبت به بزرگ‌ترین نعمت خدادادی کشور که معدن هست، بی‌توجه هستند.

رییس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: در حاشیه روز صنعت بیشتر از ۱۰ نفر به من مراجعه کردند که برای تامین گازوییل مشکل دارند. چرا باید با چشم قاچاقچی به معدنچیان نگاه کنند و بارها مخازن ذخیره‌سازی گازوییل آنها را بررسی کنند؟

سهل‌آبادی خاطرنشان کرد: امروز قیمت ماشین‌آلات معدنی چندین برابر و هزینه تعمیرات آنها چندصد برابر شده است. فعالان معدن با ماشین‌آلات سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ در حال کارکردن هستند، با این شرایط توقع موفقیت بخش معدن را هم دارند؟

رییس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: هنوز نتوانستیم دولت را قانع کنیم که اگر یک استان ظرفیت بالای معدن دارد، تفویض اختیار همان استان را انجام دهند. این در حالی است که نباید پرونده یک معدنکار به شورای عالی معدن ارسال شود و شش ماه بررسی آن زمان ببرد.

او در ادامه با طرح سوالاتی گفت: آیا وزارت صمت در پروانه‌های تاسیس که تفویض اختیار به خانه‌های صنعت شده، با مشکل مواجه است؟ آیا باری به هزینه‌های مردم اضافه شده است؟ برخی از این پروانه‌ها در ظرف چند ساعت صادر می‌شود. با این قوانین مزایایی که در معادن وجود داشت را از بین بردند.