بررسی ابعاد تغییر شیوه قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی

تاریخ انتشار:
۱۴۰۰/۰۸/۰۵
جلسه انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با تشکل های صنعت چهارم آبان برگزار شد. «مهندس بابک شایسته» رییس انجمن همگن پلاستیک کرمان و «مهندس سید سعید زمان زاده» عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و انجمن همگن پلاستیک کرمان در این جلسه حضور داشتند.


به گزراش روابط عمومی خانه صمت کرمان جلسه انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با تشکل های صنعت چهارم آبان برگزار شد. «مهندس بابک شایسته» رییس انجمن همگن پلاستیک کرمان و «مهندس سید سعید زمان زاده» عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و انجمن همگن پلاستیک کرمان در این جلسه حضور داشتند.

سعید ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در این توضیح جلسه گفت: این جلسه برای تصمیم گیری در خصوص تغییر شیوه قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی تشکیل شده است و از آنجایی که ابهامات زیادی در این طرح قیمت گذاری وجود دارد، ما نگران تبعات این تصمیم گیری در پشت درهای بسته ایم که نوعی بی احترامی به صنعت است.

او ادامه داد: بسیاری از مسئولین و تولید کنندگان از جزئیات این تصمیم گیری بی اطلاع بودند؛ با صحبتی که با رئیس جمهور داشتیم، تصمیم گرفته شد با حضور تشکل‌های صنایع پلیمر جلساتی در این خصوص برگزار شود.

حسین در، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی با اشاره به این که تا کنون اقدامات زیادی برای این که واردات مواد اولیه ای که کمبود آن وجود دارد تسهیل شود، انجام شده گفت: وعده های دولت در این خصوص اجرایی نشده است.

او ادامه داد: در خصوص طرح تغییر شیوه قیمت گذاری مواد پتروشیمی اطلاع رسانی نشده است و اگر هم در این راستا جلسه ای برگزار شود، به نظر نمی رسد کارساز باشد و پیشنهادات بخش خصوصی اجرا شود.

نگرانی صنعتگران از شیوه جدید قیمت گذاری

مهندس عباسعلی متوسلیان، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی نیز گفت: صنعتگران در خصوص شیوه جدید قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و حذف سهمیه ها نگرانی هایی جدی دارند.

او افزود: در معاملات اخیر بورس کالا همچنان برای گرید پی وی سی رقابت وجود دارد، از این رو باید میزان عرضه مشخص و اصلاح شود تا این مکانیزم های جدید کارآمد باشند. قیمت پی وی سی اس۵۷ حدود ۱۸۰ دلار از جهان و اس۶۵ حدود ۲۰۰ دلار از چین گران تر است.

نگرانی صنعت پلیمر از خدشه دار شدن مقوله شفافیت

مهندس علیرضا صحاف امین، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن گفت: واقعیت این است که در صنایع تکمیلی، بسیار به مقوله شفافیت در قیمت گذاری پرداخته شد و در ماه های اخیر به اهداف این مقوله نزدیک شده بودیم.

او توضیح داد: نگرانی صنعت گران این است که با توجه به تلاش های بسیاری که برای شفافیت قیمت گذاری صورت گرفته بود، اکنون با شیوه جدید قیمت گذاری به چه سرنوشتی برای قیمت محصولات پتروشیمی ایجاد خواهد شد.

عدم شفافیت در مالیات مانع اجرای طرح های جدید وزارت صمت برای مدیریت بازار

مهندس سعید زکایی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: طرح موجود می تواند طرح خوبی باشد، اما از آنجایی که سیستم های مالیات از شفافیت چندانی برخوردار نیستند، ممکن است که اجرای آن با موانعی مواجه شود.

او ادامه داد: چالش هایی که پیش از این نیز وجود داشت این بود که هنوز شیوه قیمت گذاری برای صنایع تکمیلی شفاف نشده است.

بخش خصوصی نباید هزینه ریسک طرح‌های دولت را بپردازد

مهندس علی لشگری، عضو هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران گفت: طرح های مطرح شده از سوی وزارت صمت ابعاد مختلفی دارد و هزینه ریسک این طرح ها و آزمون و خطا ها را نباید بخش خصوصی بپردازد.

او افزود: دولت باید برای اجرای این طرح ها از نظرات بخش خصوصی و تشکل ها استفاده کند‌. برخی محصولات پتروشیمی به صورت انحصاری تولید می شوند و این موضوع می تواند با وارداتی که بر مبنای طرح‌های جدید وزارت صمت تسهیل می شود، رفع خواهد شد.