با همکاری اتاق بازرگانی و دانشگاه علامه؛ ایرانی‌ها برای تجارت با چین آموزش می‌بینند

تاریخ انتشار:
۱۴۰۰/۰۹/۲۰
رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «به‌عنوان اولین اقدام، آموزش تجارت با چین برای تجار ایرانی را در برنامه قرار داده‌ایم؛ اینکه یک تاجر از نظر فرهنگی چه‌طور با طرف چینی وارد مذاکره شده و نشست‌وبرخاست‌ها و آداب اجتماعی او چه‌طور باشد تا بهترین نتیجه را بگیرد. به‌هرحال فرهنگ آن‌ها با فرهنگ اروپایی‌ها یا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس متفاوت است».

مجیدرضا حریری 20 آذرماه افزود: «از حدود دو سال پیش جلسات مشترکی با چند مرکز دانشگاهی از جمله دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و شریف آغاز کردیم. دانشگاه علامه بعد ازاین رفت‌وآمدها و زودتر از بقیه دانشگاه‌ها مرکز چین‌شناسی تاسیس کرد او بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که دو روز پیش با این مرکز امضا کردیم قرار است این مرکز بخشی از مطالعات پژوهشی خود را به سفارش اتاق مشترک ایران و چین انجام دهد».

وی درباره‌ی جزییات تفاهم‌نامه امضا شده میان اتاق مشترک ایران و چین و مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه اظهار کرد: «برگزاری همایش‌ها، وبینارها و کارگاه‌های علمی مشترک، تشکیل اتاق‌های فکر که به سفارش دو طرف انجام خواهد شد، تحقیق و پژوهش درباره موضوعات مشخص درباره حال حاضر و آینده چین، نیازسنجی آموزشی و پژوهشی در حوزه تجارت و اقتصاد چین از جمله محورهای دیده شده در این تفاهم‌نامه است».

او اضافه کرد: «بنا به هر پیش‌بینی بدبینانه یا خوش‌بینانه‌ای بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ چین قدرت اول اقتصادی دنیا است و ما باید این شناخت را داشته باشیم تا به سیاست‌گذار خود بگوییم چگونه با موضوع برخورد کند».