استاندار کرمان: عقب‌ماندگی در صنعت مس خیانت است

تاریخ انتشار:
۱۴۰۱/۰۷/۳۰

استاندار کرمان با انتقاد از وضعیت تولید و توسعه در صنایع مس کشور و استان از توسعه نیافتگی در صنعت مس با عنوان «خیانت» یاد کرد و گفت: این خیانت را چه کسی در کشور پاسخ می‌دهد؟

به گزارش روابط عمومی خانه صمت کرمان به نقل از ایرنا؛ محمدمهدی فداکار روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن استان کرمان افزود: متاسفانه از تولیدات صنعت مس در کرمان فقط تولید کاتد و حمل و نقل آن، آن هم به خارج از استان را داریم و چیز دیگری برای استان کرمان باقی نمانده؛ در این زمینه ظلم بسیاری به این استان شده است.

وی تصریح کرد: از زمانی که کودک بودم مس همین میزان تولید را داشت، کاتد تولید می‌کرد و تا الان هیچ تغییری نداشته است؛ مس باید به صنایع پایین دستی خود توجه بیشتری داشته باشد.

فداکار اظهار داشت: صنعت استان کرمان نیز بر پایه معدن شکل گرفته است و بسیاری از بخش های استان به واسطه پوشش معدن دچار آسیب شده؛ در این زمینه می توان به گردشگری و نداشتن توازن در استان اشاره کرد.

استاندار کرمان گفت: در کنار معادن نیز صنعتی درخور شکل نگرفته؛ معدنی داریم که ۴۰ هزار میلیارد تومان سودآوری دارد و هیج صنعتی در کنار آن شکل نگرفته است.

فداکار افزود: بیش از ۳۰ درصد اشتغال معدن کشور در استان کرمان است که با ساخت صنایع پایین دستی این آمار می تواند افزایش یابد.

وی تصریح کرد: صنعت مس ۴۰ هزار میلیارد تومان سودآوری در سال گذشته داشته که ۱۰ هزار میلیارد تومان از این سرمایه به واسطه تورم از بین رفته است؛ در این زمینه چه کسی پاسخ می دهد؟

استاندار کرمان گفت: صنعت مس افزایش سرمایه داشته اما نتوانسته آن را جذب کند لذا سال آینده باید برنامه های شرکت مس را رصد کنیم و ببینیم چقدر پیش رفته است؟ باید ظرفیت توسعه و اشتغال در پایین دست این صنعت حتما پیگیری شود.

وی افزود: تامین ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه توسط شرکت مس می تواند مشارکت مردم را هم جذب کند؛ مردم هم به اعتبار مس پای پروژه می آیند.

فداکار بیان کرد: شرکت های معدنی بزرگ استان کرمان جمع شدند و شرکت بزرگی با محوریت اکتشاف شکل گرفته که در این زمینه هفت درصد کشور اکتشاف شده و این در حالی است که برخی کشورها پنج برابر کشور خود را اکتشاف کردند.

کلنگ‌زنی پروژه ۲۵ هزار میلیارد تومانی انرژی خورشیدی

وی در ادامه گفت: شنبه یک پروژه در استان کرمان کلنگ زنی می شود که ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن برای پنل های خورشیدی صورت می گیرد.

استاندار کرمان ادامه داد: بخش خصوصی با کمک بانک ملی این کار ارزشمند را انجام می دهند.

وی افزود: شرکت های بزرگی که سمت تولید برق نرفتند، گرفتار خواهند شد و در این خصوص شرکت ها می توانند از مزایای معافیت از قطعی و بهره وری بهره مند شوند؛ استان کرمان در بهترین موقعیت از نظر بهره وری انرژی خورشیدی قرار گرفته است.

فداکار تصریح کرد: سهم برق تا سال ۲۰۵۰ سه برابر وضعیت فعلی می شود و سهم انرژی خورشیدی نیز در دنیا تا ۱۶ برابر افزایش می یابد که ما هم باید بخشی از مصرف از این انرژی باشیم.

وی یادآور شد: ما به نسبت سایر استان ها سه برابر ظرفیت تولید برق از سلول های خورشیدی را داریم که این ظرفیت به علت کیفیت و زاویه تابش نور خورشید در این استان است.